Tünetellenõrzõ lista

Forrás: SPD STAR Institute

Az alábbi kategóriákban található tünetek közösek több korcsoportban is. Ahol több tünet is jelentkezik gyermekénél, javasoljuk, hogy keresse meg orvosát, hogy egy profi, tapasztalt terapeuta segítsen a szenzoros feldolgozási zavar tüneteinek kezelésében. Ez az ellenõrzõ teszt nem alkalmas egy gyermek szenzoros feldolgozási zavarral történõ diagnosztizálásra, de eredménye figyelemfelkeltõ lehet.
Mikor ezt a tesztet kitölti, kérem gondoljon gyermeke elmúlt hat havi viselkedésére.

Csecsemõk/kisgyermekek tünetellenõrzõ listája:
A gyermekemnek étkezési zavarai vannak.
A gyermekem csak velem „van el”.
A gyermekemnek gondot okoz az elalvás, vagy az alvás fenntartása.
A gyermekem utál öltözni, úgy tûnik kényelmetlenek a ruhái.
A gyermekem ritkán játszik rendeltetésszerûen játékokkal, különösen azokkal, amelyek ügyességet igényelnek.
Gyermekemnek nehézséget okoz a figyelmét átirányítania egyik tárgyról/tevékenységrõl a másikra.
Gyermekemnek nem érzékeli a fájdalmat, vagy lassan reagál, ha megsérül.
Gyermekem nem bújós, kifeszíti magát az õt ölelõ karjaiból.
Gyermekem nem nyugszik meg a cumitól, kedvenc játékától vagy a hangomtól.
Gyermekem teste ernyedt, nekimegy dolgoknak, gyenge az egyensúlyérzéke.
Gyermekem nem gügyög, nem ad ki hangokat.
Gyermekem könnyen megijed.
Gyermekem extrém aktív, állandóan mozog a teste, jár a lába vagy vég nélkül futkározik.
Gyermekem mozgásfejlõdése megkésett (mászás, állás, járás, futás).

Óvodáskorú gyermekek tünetellenõrzõ listája:
Gyermekemnek nehézséget okoz(ott) a szobatisztaság.
Gyermekem túlérzékeny bizonyos ingerekre, túlreagál dolgokat vagy nem szereti az érintést, a zajokat, szagokat stb.
Gyermekem a finom érintéseket és ütközéseket nem veszi észre, míg azok nem extrém erõsek.
Gyermekemnek tanulási nehézségei vannak és/vagy elkerüli a finommotorikát igénylõ tevékenységeket, mint a zsírkrétával rajzolás, cipzárak felhúzása stb.
Gyermekem testérzékelése fejletlen, testsémája bizonytalan. Mozgása a térben ügyetlen, esetlen.
Gyermekem nehezen tanulja meg az új motorikus mozdulatot igénylõ tevékenységeket.
Gyermekem állandóan mozgásban van.
Gyermekem bárki intim szférájába behatol és/vagy megérint mindent a környezetében.
Gyermekemnek nehézséget okoz barátkozni (túl agresszív vagy passzív/zárkózott).
Gyermekem impulzív, nehezen nyugszik meg és nehezen kezeli a váltásokat (változásokat?)
Gyermekem hangulata hirtelen megváltozik, váratlan dührohamai vannak.
Gyermekem fizikailag gyenge, szétcsúszik ülés/állás közben, jobban kedveli a mozgással nem járó tevékenységeket.
Gyermekem beszéde nehezen érthetõ.
Úgy tûnik, gyermekem a szóbeli instrukciókat nem érti.

Iskoláskorú gyermekek tünetellenõrzõ listája:
Gyermekem túlérzékeny bizonyos ingerekre, túlreagál dolgokat vagy nem szereti az érintést, a zajokat, szagokat, stb.
Gyermekem figyelme az órákon könnyen elterelõdik, sokat matat, járkál, nyugtalan.
Gyermekem könnyen besokall a játszótéren, a szünetekben és az órán is.
Gyermekem lassan készül el feladataival.
Gyermekemnek nehézséget okoznak a finommotoros feladatok, mint például az írás; esetleg teljesen el is kerüli õket.
Gyermekem esetlennek tûnik, gyakran csetlik-botlik, lenyaklik a székben.
Gyermekem rajong a durva birkózós játékokért.
Gyermekem lassan tanul bele új tevékenységek végzésébe.
Gyermekem állandóan mozgásban van.
Gyermekemnek nehezére esik új motorikát igénylõ tevékenységeket elsajátítani, inkább az ülõ tevékenységeket részesíti elõnyben.
Gyermekemnek nehézséget okoz barátkozni (túl agresszív vagy passzív/zárkózott).
Gyermekem „beleragad” egy feladatba, nehezen vált át más feladatra.
Gyermekem hasonló hangzású szavakat összekever, félreért kérdéseket vagy kéréseket.
Gyermekemnek gondot jelent az olvasás, különösen a hangos olvasás.
Gyermekem botladozva, tétován beszél, nem folyékonyan és beszéde ritmusa sem megfelelõ.

Kamaszok/felnõttek tünetellenõrzõ listája:
Túlérzékeny vagyok a környezeti ingerekre, nem szeretem, ha mások megérintenek.
Kerülöm a vizuálisan ingerlõ környezetet és/vagy érzékeny vagyok a zajokra.
Sokszor letargikus vagyok, nehezen indul a napom.
Sokszor több feladatba kezdek egyszerre és egy csomót befejezetlenül hagyok.
Nem megfelelõ erõsséggel fogok meg tárgyakat.
Sokszor nekiütközõm dolgoknak vagy zúzódásokat szerzek úgy, hogy fel sem tûnik.
Nehezen tanulok meg új motorikus mozgást igénylõ feladatot, vagy egy feladat egyes lépéseit.
Szükségem van fizikai tevékenységekre, hogy segítsenek fenntartani a figyelmem egész nap.
Gondot okoz figyelni munkában és megbeszéléseken.
Félreértek kérdéseket és kéréseket, több pontosításra van szükségem, mint általában.
Gondot okoz az olvasás, különösen a hangos olvasás.
A beszédem nem folyékony, botladozik a nyelvem.
Sokszori olvasásra tudom csak megérteni egy anyag tartalmát.
Problémát jelent gondolataim és ötleteim szavakba öntése.
Gondot okoz írásos feladatok vagy esszék ötletének kidolgozása.